Het Fodmap Dieet is een effectieve manier om jouw Prikkelbare Darmsyndroom (PDS) klachten onder controle te krijgen, maar wist je dat het niet de enige weg is naar een rustige buik? Naast het dieet, maar ook medicatie en bijvoorbeeld hypnotherapie, kun je ook deelnemen aan het IBS-CARE programma. Darm diëtist Manon vertelt je waarom ze het programma is gestart, wat het inhoudt en hoe je mee kunt doen.

Diëtistenpraktijk Darm Diëtist

Manon te Linde is Darm diëtist en initiatiefnemer van het IBS-CARE programma. Al sinds 2017 helpt ze mensen hun darmklachten te overwinnen. Dat kunnen mensen zijn met het Prikkelbare Darmsyndroom, maar ook met Ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa.

Haar eigen verhaal startte jaren geleden. In de puberteit. “Elke dag had ik buikpijn. Ik kon ook niet naar de WC en spendeerde soms hopeloos uren op het toilet. Herken je dat wel eens?”, vraagt Manon zich af. “Eenmaal afgestudeerd in 2015 was ik helemaal klaar met de onrust in mijn darmen. Op dat moment besloot ik: dit ga ik oplossen. En nu – vele scholingen, cursussen en zelfstudie later – is mijn buik eindelijk rustig! In mijn werk als darm diëtist en als blogger met Positive Gut help ik nu anderen met PDS om ook die verlichting te vinden.”

manon ibs care darm dietist

Stop een opgeblazen gevoel en kalmeer je buik

Die verlichting belooft Manon haar patiënten niet enkel op basis van voeding. Er zijn meer oorzaken van een opgeblazen buik en verstoord ontlastingspatroon.

“In de praktijk heb ik honderden mensen geholpen naar een rustige buik. Maar in de relatief korte een-op-een gesprekken is er niet altijd voldoende tijd om diep op achtergrondinformatie in te gaan. Om die reden ben ik aan de slag gegaan om een online programma te creëren. Hierin geef ik je alle tools en handvatten om jouw PDS te overkomen!”

Tips bij PDS

Wil je vandaag gelijk al aan de slag om jouw Prikkelbare Darm klachten onder controle te krijgen? Manon geeft je graag alvast een paar tips:
 
1. Let er op dat je goed kauwt. Voldoende kauwen (het liefst tot appelmoes dikte) is een belangrijke factor voor een goede spijsvertering. Dit kan helpen om een opgeblazen gevoel te verminderen.
 
2. Neem rust bij jouw eetmomenten. Aandacht voor jouw maaltijden en rustig ademen, halen jouw lichaam uit een eventuele ‘stress’ toestand. Een relaxt lichaam heeft meer aandacht voor de spijsvertering!
 
3. Probeer zo veel mogelijk variatie (vooral van plantaardige producten) in jouw week toe te brengen, ook als je het Fodmap Dieet volgt. Een gevarieerd voedingspatroon met veel verschillende soorten vezels is wetenschappelijk gelinkt aan een gezonde darm. Streef naar 30 verschillende soorten planten in een week. Dit kan van alles zijn zoals: fruit, groente, noten, pitten, zaden, peulvruchten, verse kruiden, granen en ga zo maar door! Varieer erop los!
IBS-CARE NL

Het IBS-CARE programma

Zo is het online 10-weken IBS-CARE groepsprogramma tot stand gekomen. “In 10 weken overwin je jouw PDS-symptomen, verminder je jouw opgeblazen gevoel en kalmeer je jouw buik. Geniet weer van je sociale leven zonder constipatie, diarree, een opgeblazen gevoel en krampen,” vertelt ze veelbelovend.

IBS-CARE omvat alle bewezen voedings- en leefstijltherapieën die effectief zijn voor PDS. Dit heeft Manon aangevuld met haar ervaring uit de praktijk. Het is een uniek programma waarbij alle aspecten van PDS behandeld worden.

Er is aandacht voor:

  • Inname van de juiste voeding
  • Versterken van het microbioom
  • Eetgewoonten
  • Inzicht in symptomen en redenen hiervoor
  • Leefstijl
  • Ademhaling
  • Stressvermindering
  • Slaap
  • Hormonen en de menstruatiecyclus
  • Lichaamsbeweging
  • Sociale activiteiten

“Tijdens IBS-CARE werken we aan inzicht in jouw klachten en krijg je de tools en kennis om dit voorgoed te verbeteren! Luisteren naar jouw lichaam en wat voor jou werkt. Daarmee versterken we jouw darm microbioom!”

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *