Nu we vanwege de maatregelen nog maar beperkt buiten de deur kunnen eten, moeten we een avondje gezellig uit eten nog even inruilen voor een etentje thuis. En soms eet je misschien ook liever thuis dan in een restaurant, omdat dat fijner is in combinatie is met het FODMAP dieet.

Wat de reden ook is om thuis een restaurantwaardige maaltijd te willen eten: Karlijn van Karlijn’s Kitchen geeft je graag wat tips om een low FODMAP etentje aan huis te organiseren. Of dat nu alleen voor jou en je partner, voor je gezin of voor gasten is.

1. Bereid je etentje voor

Ga er even voor zitten om de gerechten die je voor je restaurant maaltijd thuis wilt maken te bepalen. Waar heb je zin in? Een driegangen diner, compleet met voorgerecht en toetje. Een lekkere hamburger met frietjes, zoals bij die lekkere burger bar. Of misschien wel een heerlijke zelfgemaakte pizza. Het kan allemaal!

Google op de naam van het gerecht dat je zoekt + FODMAP en waarschijnlijk kom je dan al wat lekkere opties tegen. Je kunt ook een bestaand recept proberen aan te passen, zodat het low FODMAP wordt. In deze blog met FODMAP vervangers vind je handige opties om ingrediënten uit een recept aan te passen naar een low FODMAP variant.

2. Kies speciale, maar niet te moeilijke gerechten

Het is niet leuk om uren in de keuken te moeten staan, terwijl je gasten hebt. Kies daarom gerechten die je kunt voorbereiden of gerechten die niet al te lang duren om te maken. Dan heb je ook tijd om gezellig te kletsen en sta je niet alleen maar in de keuken.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om juist wel wat ingewikkeldere gerechten te maken, als je het leuk vindt om uitgebreid te koken. Een fancy driegangen diner koken samen met je partner of met een vriend of vriendin kan ook heel leuk zijn.

3. Low Fodmap recept ideeën

thuis low fodmap uit eten karlijns kitchen

4. Voorkom klachten door op een aantal dingen te letten

Als je een etentje hebt, eet je vaak wat meer dan normaal en dat kan voor klachten zorgen. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om zo min mogelijk klachten te krijgen:

  • Eet rustig. Probeer er, ondanks dat je gezellig aan het kletsen bent, op te letten dat je niet te snel eet.
  • Kauw je eten goed. Slik happen niet te snel door en kauw het eten helemaal fijn. Dit helpt bij de vertering.
  • Ga een rondje wandelen na het eten. Wandelen na een grote maaltijd helpt om de vertering op gang te brengen en dat kan klachten voorkomen.
  • Combineer niet te veel FODMAPs. Als je meerdere gangen eet, is het belangrijk om erop te letten dat je in de verschillende gangen niet te veel producten die beperkt in FODMAPs zijn combineert. Dan kan je namelijk over de grens heen gaan voor die FODMAP groep en dat geeft klachten.
  • Gebruik eventueel FODMAP supplementen. Er zijn verschillende FODMAP supplementen te krijgen die helpen bij het verteren van lactose, fructanen, galactanen en fructose. Als je bang bent ergens te veel van binnen te krijgen of als je bijvoorbeeld een toetje wilt maken voor je gasten waar lactose in zit, dan kun je een pilletje innemen om klachten te voorkomen.
thuis low fodmap uit eten karlijns kitchen carpaccio

5. Low Fodmap drankjes

Wil je ook een alcoholisch drankje drinken bij je etentje? Dat kan, er zijn alcoholische drankjes die low FODMAP zijn. Het advies is altijd wel om alcohol met mate te drinken, omdat alcohol irriterend is voor je darmen.

Drankjes die je bijvoorbeeld kunt nemen zijn (de hoeveelheden die ik noem zijn de hoeveelheden waarin Monash University aangeeft dat deze drankjes low FODMAP zijn): 

  • 1 flesje bier
  • 1 glas gin (30 ml)*
  • 1 glas wodka (30 ml)
  • 1 glas whiskey (30 ml)
  • 1 glas wijn (wit droog, wit zoet, bubbelend of rood)

Let op dat “sticky white wine” niet low FODMAP is. Hiermee worden zoetere dessertwijnen bedoeld, zoals sherry. Bij rode wijn wordt specifiek aangegeven dat het bij 2 glazen al een te hoge hoeveelheid fructose bevat. Bij witte wijn niet. Wellicht kun je daar iets meer van nemen dan een glaasje op een avond, maar probeer dit altijd voorzichtig uit.

Wil je gin & tonic maken? Let dan op dat er geen fructose in de tonic zit, aan sommige tonics is namelijk fructose toegevoegd.

Hopelijk geven deze tips je wat inspiratie om aan de slag te gaan met een restaurantwaardig diner bij jou thuis!

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *